A modern üvegről
Az üveg az elmúlt évtizedekben gyökeres változásokon ment keresztül. Az ipar, az építészet, a lakberendezés hihetetlen változatosságban igényelte a modern üveg jelenlétét. A több fény, légiesség korszellemmé vált, és ennek megfelelően fejlesztették az üvegfajtákat is. Gondoljunk bele, mit kell kibírni egy szinte általánosan használatos 6 x 3 méteres üvegtáblának. Edzettnek kell lennie, hogy törés esetén ne szilánkokra, hanem kis darabokra essen szét, bírnia kell a hőtágulást, a széllökéseket. A felületének síknak kell lennie, hogy a mögötte látszó tárgyak ne legyenek girbe-gurbák . Ma már gyártanak olyan üvegfajtát, amely órákon keresztül vidáman bírja az 1100 Celsius fokot, úgy, hogy még közben vízzel is locsolják. Ugyanakkor már kifejlesztettek olyan üvegféleséget, amely meglepően alacsony 600-700 Celsius fokon már képlékeny, alakítható.
Az új technológiákkal jelentősen megnőtt az üvegek tisztasága, eltűntek a buborékok, a felületi egyenetlenségek. Ezzel együtt az üvegek látványa könnyedebbé vált a tisztább átláthatóság miatt. Mindez azzal együtt is igaz, hogy ma már találunk akár 40 mm vastag üvegtáblákat is, melynek súlya akár több tonna is lehet.
A legtöbb ember számára az üveg érthetetlen, misztikus dolog. Átlátszó, fényes, kemény, törékeny és teret képez, de bizonytalan hol van a határa. Az üvegen átnézve azt tapasztaljuk, hogy a tér megváltozik, a tárgyak kissé eltolódnak, rövidül, vagy megnyúlik a tér, kissé csökken a fény.
Az üveg a fényt befogadja, átalakítja, megszűri, színezi, tükrözi, esetleg szivárványra bontja.
Az üvegre rácsodálkozók próbálják megérteni az üveg titkait, de vizuális megismerés erre nem elegendő. Erős kényszer van arra, hogy az üveget érintéssel, simogatással is befogadjuk. Mindenki kíváncsi arra, hogy milyen a simasága, milyen a hőmérséklete.
A hétköznapi életben az üveg 2-10 mm vastag.
A döbbenet akkor kezdődik, mikor az üveg mélysége megnő, a belső formák, élek megsokszorozódnak, egymásra vetülnek, belső árnyékok keletkeznek, váratlanul tükörfalak jelennek meg, a színek egymásra hatolnak, új finom színekben tündökölnek.
A fény és a forma kompromisszummentes viszonyait leginkább üveggel oldhatjuk meg. Az üveg látványa szoros kapcsolatban van a legalapvetőbb természeti dolgokkal: a vízzel, a levegővel, a jéggel, a kristályokkal.
Ezért az üveg elvont gondolatok transzcendens közlésekre is szolgáló anyag, amely helyesen alkalmazva segít a rejtett gondolatokat, érzelmeket adni egy műalkotásnak.